Microsoft over de Rollengebasseerde gebruikersinterface in NAV

Astena in gesprek met Harald Wentein
Product Manager Microsoft Dynamics ERP

Rollengebasseerde gebruikersinterface – RTC – in Microsoft Dynamics NAV

Over ervaringen die ertoe leidden om de meest intuïtieve en efficiënte gebruikservaring in een bedrijfsoplossing te bouwen. Rollen in Microsoft Dynamics NAV_1Dat is precies wat de “RoleTailored user interface” van Microsoft Dynamics NAV doet met je bureau. Het verbergt die 90% van alle functies die je niet moet zien en promoot die acties en informatie die je wel echt nodig hebt. Dit zorgt voor een mooi opgeruimd scherm en geeft je een lijst van zaken die je moet verwerken, wat je helpt om je taken te priotiseren en om je werk productief, stimulerend en plezant te houden.

Wat is een Rollencenter?

Om Microsoft Dynamics NAV te gebruiken, logt een werknemer in op zijn Rollencenter: het gebruikersprofiel en zijn persoonlijke startpagina binnen het ERP systeem.

NAV2013_rolcenter calculator

Het geeft de taken en activiteiten weer die de werknemer moet uitvoeren, inclusief een overzicht krijgen van wat ze al gedaan hebben en wat ze nog moeten doen. Dit zorgt er voor dat ze zich kunnen concentreren op de belangrijke zaken. Elke functie, elke rol, binnen een bedrijf krijgt zijn eigen gepersonaliseerde interface, op basis van wat belangrijk is voor de rol.

Welke signalen ervaarde Microsoft bij zijn gebruikers om over te stappen naar RTC?

Bedrijven zoeken steeds naar nieuwe manieren om competitief te zijn, om kosten te besparen, om de marges groter te maken. Het processmatige van een ERP oplossing alleen zorgt niet meer voor het grote verschil. De mensen, de werknemers zijn de factoren waar een bedrijf het grote verschil mee kan maken. Mensen waren te veel bezig met IT en konden te weinig focussen op hun echte taken. De RTC zorgt er voor dat de focus op het juiste aspect ligt.

Welke meerwaarde ziet Microsoft voor het bedrijf en de gebruikers?

Betere marges, kosten besparen en meer competitief op de markt komen als bedrijf zijn de grootste meerwaarden die een bedrijf vandaag de dag kan hebben. Door de werknemers productiever te laten werken, door hen te laten focussen op die zaken die belangrijk zijn. Daarnaast is het voor een gebruiker / bedrijf ook belangrijk om de juiste beslissing te kunnen nemen op het moment dat dit nodig is. De RTC geeft alle info die belangrijk is in één oogopslag. De RTC technologie heeft het ook mogelijk gemaakt om het ERP systeem te connecteren en te integreren met verschillende andere systemen (e-commerce, webservices, Microsoft Dynamics CRM, .NET, Business Intelligence, …). Dit opent het volledige ERP systeem en zorgt er voor dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Hoe gaat deze overstap de bedrijven in de toekomst verder laten groeien?

Productiviteit, marges, competitiviteit zijn de zaken die bedrijven nodig hebben. Juiste beslissing met een grotere marge, geeft een bedrijf de vrijheid om te investeren in de toekomst, in groeien. Door innovatie en technologie, kan een bedrijf niet alleen zijn bestaande business uitbouwen, maar kan een bedrijf misschien zelfs een nieuw business model of een nieuwe markt gaan bekijken.

Innovatie is het begin van groei, technologie ondersteunt dit.

We weten dat Microsoft voluit gaat voor verticalisatie / specialisatie bij zijn partners die Dynamics bij de bedrijven plaatsen. hoe ziet men RTC hierin gepositioneerd?

Rollen in Microsoft Dynamics NAV_3De RTC is een homepage, een startpagina, net zoals de desktop op je computer. De partner blijft de belangrijkste schakel in het hele ERP proces want de verticale kennis en expertise zitten nu eenmaal bij de partner. De RTC geeft verschillende mogelijkheden om die kennis nog beter te verspreiden onder de gebruikers: via een speciaal gemaakte verticaal Rollencenter of doorheen de verschillende rollen binnen een bedrijf. Ook industriespecifieke functies zijn verschillend. Dankzij de RTC kan een partner die specifieke toepassingen nog beter aanbieden en ook opsplitsen per persoon of per afdeling zodat opnieuw iedereen zich kan focussen op zijn taken.

Contacteer Astena als u wil kennis maken met alle aspecten van RTC in uw bedrijfssoftware voor de toekomst. Astena Project en Astena Service Comfort zijn gebasseerd op Microsoft Dynamics NAV.

t: 09/272 73 60
e: info@astena.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s