“You ain’t seen nothing yet” – interview met Cathy Van Mullem, Business Unit Lead Microsoft Dynamics België

bronLemarco – Strategic Content Marketing

Nieuwe architectuur en ijzersterke functionaliteit brengt ERP aanbod van Microsoft op keerpunt

Na een carrière in de CRM-wereld, ging Cathy Van Mullem aan de slag bij Microsoft. Vandaag leidt ze als Business Unit Lead het Microsoft Dynamics-succesverhaal in goede banen. Cathy Van Mullem is dan ook uitstekend geplaatst om ons toe te lichten hoe de ERP-wereld de voorbije jaren geëvolueerd is ; een wereld in volle verandering waarin de Microsoft Dynamics oplossingen vandaag een prominente plaats innemen.

Toegevoegde waarde van ERP belangrijker dan technologie alleen

Wie terugblikt op de afgelopen tien jaar, stelt vast dat de visie op ERP enorm is geëvolueerd. Cathy Van Mullem vindt dat bedrijven vandaag veel meer matuur zijn geworden bij hun selectietraject: eerder dan alleen op basis van functionaliteiten te evalueren , kijkt men nu ook naar de toegevoegde waarde die de oplossing kan bieden voor de specifieke problematiek van het bedrijf.

NAV2013_planning

Cathy Van Mullem: “Vandaag gaat het in lastenboeken steeds minder over de functionaliteiten van het pakket zelf. Bedrijven weten goed wat ze willen en hebben één doel voor ogen: resultaat. Daarom maakt een demoscenario of Proof of Concept tegenwoordig vaak deel uit van een selectietraject.”

Strengere selectiecriteria voor Microsoft Dynamics

Van Mullem wijst op de belangrijke rol die de Microsoft Dynamics Partner speelt bij het succes van ieder ERP-project: “Technologiekennis volstaat niet. Een ERP-implementatie vereist tegelijk inzicht in processen van de specifieke sector en een gedegen projectaanpak. Wie Microsoft Dynamics Partner wil zijn of blijven, moet voldoen aan steeds strengere selectiecriteria op gebied van technologie, business kennis en projectmethodologie.”

Veeleisende ‘digital native’ rukt op

Een andere opvallende trend, aldus Cathy Van Mullem, is dat de eindgebruiker steeds vaker centraal komt te staan. De ‘digital immmigrants’ generatie – medewerkers die niet zijn opgegroeid met technologie – krijgen op de arbeidsmarkt stilaan het gezelschap van ‘digital natives’: een generatie die is opgegroeid met het internet en heel wat veeleisender is bij het gebruik en de selectie van softwaretoepassingen.

“Vroeger kon het management aan de hele organisatie zijn wil opleggen bij de keuze van een nieuw bedrijfssysteem. Vandaag zien we dat het steeds vaker de eindgebruikers zijn die doorwegen bij de eindbeslissing. Microsoft Dynamics blijkt voor veel bedrijven zelfs een troef te zijn om personeel aan te werven in een krappe arbeidsmarkt: Digital Natives verkiezen een werkomgeving met een hedendaags en herkenbaar ERP systeem.”, stelt Cathy Van Mullem.

Cloud computing: the power of choice

Terwijl cloud computing als modewoord alomtegenwoordig blijkt, slagen weinig IT-bedrijven erin om een coherente visie te ontwikkelen die de uiteindelijke gebruiker centraal stelt. Volgens Cathy Van Mullem heeft Microsoft met haar cloud-strategie, onder het motto ‘the power of choice’, een coherent, doch pragmatisch verhaal te bieden.

Cathy Van Mullem: “Het is volgens mij duidelijk dat de meeste grote ondernemingen en KMO’s ook in de nabije toekomst zullen blijven kiezen voor het traditionele ‘on-premise’ aanbod, al dan niet geoutsourced . Het grote voordeel van cloud computing, is dat een ERP-toepassing voortaan ook bereikbaar én betaalbaar is voor de kleinste KMO zonder IT afdeling. Microsoft Dynamics ERP-toepassingen worden, naast het traditionele aanbod, 100% cloud-enabled.”

Rolgebaseerde gebruikersinterface nog maar een begin

Microsoft verbaasde enkele jaren geleden vriend en vijand door uit te pakken met een rolgebaseerde gebruikersinterface voor Microsoft Dynamics NAV. Schermen met een overdaad aan informatie maakten plaats voor gepersonaliseerde schermen waar de gebruiker enkel te zien krijgt wat hij nodig heeft in het kader van zijn rol binnen de organisatie.

Volgens Van Mullem is het opleggen van een bepaalde manier van werken verleden tijd. Vandaag is het zaak om elke gebruiker de interface te bieden die het beste aansluit bij zijn specifieke situatie: bevindt hij zich op kantoor of op verplaatsing? Wil hij enkel gegevens raadplegen of ook invoeren? Maakt hij gebruik van een PC, een tablet of een andere toestel?

De rolgebaseerde interface is volgens Cathy Van Mullem daarom maar een eerste stap: “Wie in een bedrijfssysteem investeert, moet er ook het maximum uit kunnen halen. Een aanzienlijk deel van de R&D-inspanningen in Microsoft Dynamics, zijn erop gericht om de gebruiker nog productiever te maken. Microsoft Dynamics NAV hebben verschillende interfaces naargelang de voorkeur van de eindgebruiker.

Platformintegratie: nog productiever werken

Daarnaast blijft Microsoft natuurlijk ook het platformbedrijf bij uitstek. Exchange, Excel, SQL Server, SharePoint,… bijna iedere organisatie heeft een IT-infrastructuur in huis waarbinnen Microsoft-technologie een vooraanstaande rol speelt.

“Platformintegratie is een prioriteit voor het ganse Microsoft Dynamics gamma. We streven ernaar om elementen uit de ganse IT-infrastructuur samen te brengen tot één naadloze gebruikersomgeving, van SharePoint tot Office en SQL Server. Tot spijt van wie het benijdt, denk ik dat Microsoft hiermee een troef in huis heeft waar onze concurrenten jaloers op zijn”, zegt Cathy Van Mullem.

Microsoft Dynamics NAV 2013

Microsoft Dynamics NAV is al vele jaren een vaste waarde bij duizenden  MSDYNNAV2013 Belgische KMO’s en tienduizenden werknemers. De inspanningen van Microsoft Dynamics Partners bij het aanbieden van verticale oplossingen, hebben ongetwijfeld bijgedragen tot dit succes in het KMO-segment.

Toch is de toepassing geleidelijk aan zo sterk geëvolueerd dat ze nauwelijks herkenbaar is ten opzichte van enkele jaren geleden. Cathy Van Mullem ziet de toekomst bijzonder positief tegemoet: “Onderzoek wijst uit dat een groot aantal KMO’s nog steeds geen geïntegreerde ERP-oplossing in huis heeft. Microsoft Dynamics NAV 2013, dat in het tweede kwartaal van 2013 wordt gelanceerd, zal ook beschikbaar worden als cloud-toepassing; dit zal een doorbraak betekenen van het product in het segment van de kleinste KMO”, bevestigt Cathy Van Mullem.

‘You ain’t seen nothing yet’

Microsoft logo medium Cathy Van Mullem: “Zij die tien jaar geleden nog twijfelden aan het succes van Microsoft in de ERP-markt, hebben ondertussen hun mening moeten herzien. Microsoft Dynamics is er om te blijven: dat merken wij zelf ook aan het feit dat in iedere strategische presentatie wel melding wordt gemaakt van Microsoft Dynamics. En wat de toekomst van Microsoft Dynamics betreft, heb ik maar één boodschap: ‘You ain’t seen nothing yet’ ! “.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s